MBTI®
MBTI® - Myers Briggs Type Indicator
MBTI® (Myers-Briggs Type Indicator) bývá často mylně nazýváno typologií osobností. Nejedná se o typologii, ale instrument, který je založen na sebeanalýze vlastní osoby a našich preferencích.
Výsledky MBTI® identifikují hodnotné rozdíly mezi normálními zdravými lidmi – rozdíly, které mohou být zdrojem mnohých nedorozumění a chyb v komunikaci.
Nástroj MBTI® (Myers-Briggs Type Indicator) byl vytvořen proto, aby Jungova teorie psychologických typů byla srozumitelná a užitečná v každodenním životě.
Vyplnění MBTI® a získání zpětné vazby vám pomůže identifikovat vaše jedinečné dary. Informace zlepšují porozumění sebe sama, vaší motivace, vašich přirozených silných stránek a vašich potenciálů pro růst. Také Vám pomůže ocenit lidi, kteří se od vás liší. Porozumět vašemu MBTI® typu je sebe-ujišťující a podporuje spolupráci s ostatními.
Vývoj MBTI®
Autoři MBTI®, Katharine Cook Briggsová (1875-1968) a její dcera Isabel Briggs Myersová (1897-1980) byly nadšené a disciplinované pozorovatelky rozdílnosti lidských osobností. Studovaly a zpracovaly myšlenky švýcarského psychiatra Carl G.Junga (1875-1961), které využily k porozumění lidem kolem nich. Ztráta lidského potenciálu za 2. světové války vedla Myersovou k vytvoření Indikátoru MBT, aby lidé měli přístup k výhodám, které našla v poznání psychologického typu a ocenění rozdílů.
MBTI® dnes
Po více než 50 letech výzkumu a rozvoje je současné MBTI® nejrozšířenějším a nejpoužívanějším nástrojem k porozumění rozdílností osobnosti. Jelikož MBTI® vysvětluje základní vzory lidského fungování, používá se pro širokou škálu účelů.
Aplikace s MBTI®, které poskytujeme:
- MBTI® - Porozumění sebe sama a vlastní rozvoj
- MBTI® pro rozvíjení kariéry
- Výběr zaměstnání nebo změna pracovního místa mohou být hlavní životní změnou, která vyžaduje pečlivé promyšlení, plánování a úsilí.
- Pokud objevujete nové pracovní / kariérové možnosti, potřebujete se sami sebe zeptat dvě otázky:
- Co chci dělat?
- Jak se tam mohu posunout ze stávající pozice?
- První otázka se týká cíle hledání vaší kariéry, druhá se týká procesu hledání nového pracovního místa nebo kariéry – toho, jak vlastně jít za dosažením svého cíle
- Tyto dvě otázky spolu navzájem souvisí - můžete mít svou novou kariéru jasně na mysli, ale nevíte, jak dosáhnout svého cíle; nebo můžete hovořit se všemi „těmi správnými lidmi“ a dělat všechny příslušné kroky profesního průzkumu bez jasného směru
- MBTI® v kariérním poradenství vám může pomoci:
- Vybrat nové pracovní místo nebo kariéru
- Změnit pracovní místo nebo kariéru
- Zvýšit vaší spokojenost v rámci současného pracovního místa nebo kariéry
- MBTI® v kariérním poradenství vám pomůže formulovat odpovědi na otázky “Co chci dělat“ a „Co musím udělat, abych toho dosáhl“.
- MBTI® pro Organizační rozvoj
- MBTI® pro Team building
- MBTI® pro Management a Leadership
- Společnosti v dnešní době čelí dvěma hlavním výzvám v oblasti leadershipu:
- Nedostatku lídrů
- Rostoucím problémům leadershipu v globálním prostředí
- Společnosti v dnešní době čelí dvěma hlavním výzvám v oblasti leadershipu:
- MBTI® a řešení problémů a krizových situací
- MBTI® v poradenství ve vztazích
- MBTI® pro studijní rozvoj a učení
- Učení je celoživotní proces. Učíme se ve škole, v práci, doma, v našem volném čase. Každý má preference v učení, které ovlivňují, jak a co upřednostňujeme naučit se.
- Stejně tak, každý může rozvíjet některé dovednosti a strategie, aby pro něj učení bylo efektivnější
- MBTI® v tréninku multikulturního povědomí
- MBTI® v koučinku
- MBTI® v prodeji
- Proč používat MBTI® v prodeji?
- Prodej je uskutečněn, pokud jsou pokryty potřeby
- Naši zákazníci mají obojí – potřeby po produktech/službách a potřeby individuálního přístupu. Je to nejčastěji otázka osobního přístupu, která pozastaví nebo úplně zastaví prodej.
- Pokud jsme schopni porozumět a předvídat různé potřeby individuálního přístupu, zvýšíme naši prodejní efektivitu.
- Fáze prodejního procesu
- Zahájení vztahu
- Zjištění potřeb
- Předložení akčních návrhů
- Obdržení souhlasu a uzavření
- Každý obchodník prochází jednotlivými fázemi prodejního procesu různým způsobem. To záleží na našem typu preference; na tom, co jsme se naučili a co jsme zjistili, že funguje.
Jak zvýšit efektivitu v prodeji a dosahovat vyšších prodejů?- Krok číslo 1 – prvním krokem ke zvýšení efektivity prodeje je začít si uvědomovat impulsy v chování našich zákazníků
- Krok číslo 2 – druhým krokem ke zvýšení efektivity prodeje je začít myslet o našich zákaznících za použití přístupu preference typů.
- Krok číslo 3 – třetím krokem ke zvýšení efektivity prodeje je přizpůsobit váš prodejní styl preferencím zákazníka
- MBTI® a emoční inteligence
- Emoční inteligence (EQ) je termín, který je používán k popisu komplexní schopnosti regulovat své impulsy, umění vcítit se do druhých a být vytrvalý a odolný tváří v tvář překážkám.
- Rozvoj emoční inteligence (EQ) vám pomůže zvýšit vaše dovednosti ve vedení lidí /leadershipu, obohatit vaše mezilidské vztahy, zvětšit váš vliv a rozšířit osobní možnosti, které mohou vybízet k řízení životní duševní poptávky
- Osobnost, Emoční Inteligence a výkon jsou vzájemně závislé faktory v našem každodenním životě
- Když máte rozšířenou emoční inteligenci a vyváženou osobnost, budete mít zdravější životní styl, silnější vztah a celkově větší spokojenost a výkon ve zvolené práci
- MBTI® v komunikaci
- MBTI® v rozhodování
O MBTI®
- Neexistují žádné dobré nebo špatné typy – všechny typy mají nějaké silné stránky a některá možná úskalí nebo slepá místa.
- Typ popisuje vrozené preference - všichni máme přístup k oběma aspektům typu, jen prostě dáváme přednost použití jednomu konkrétnímu
- Preferovaný typ je posilován jeho používáním
- Všichni používáme obě preference, ale obvykle ne se stejným komfortem / úsilím.
MBTI® dichotomie
- MBTI® třídí osobnosti podle čtyř zásadních dichotomií - rozdílů - které definují naše osobní preference.
- I když tyto preference mohou být velmi významné, nejsou absolutní. Každý z nás má možnost zvážit a použít opačný přednost z naší "domácí palety" preferencí
- Čtyři dichotomie dle MBTI® jsou:
- Extroverze (Extroversion) a Introverze (Introversion)
- Smysly (Sensing) a Intuice (INtuition)
- Myšlení (Thinking) a Cítění (Feeling)
- Usuzování (Judging) a Vnímání (Perceiving)
- Extroverze (Extroversion) a Introverze (Introversion)
- Extroverze a Introverze v pojetí MBTI® pojednává o směru, kterým soustředíme naši pozornost a energii
- Smysly (Sensing) a Intuice (INtuition)
- Způsob, jakým přijímáme informace a typ informací, které máme rádi a kterým důvěřujeme
- Myšlení (Thinking) a Cítění (Feeling)
- Způsob, jakým se rozhodujeme
- Usuzování (Judging) a Vnímání (Perceiving)
- Náš postoj vůči okolnímu světu a jak se k němu MY stavíme
Kombinací těchto čtyř preferenčních párů vzniká 16 možných osobnostních typů, které představují 16 modelů osobnosti. Hlavním přínosem MBTI® je, že Vám tyto Vaše vrozené preference pomůže určit. Výsledkem bude Váš osobnostní typ označený čtyřmi písmeny podle písmen představujících Vaše konkrétní preference.
16 Osobnostních typů dle MBTI®
Všech 16 osobnostních typů podle MBTI® je uvedeno v následující tabulce osobnostních typů.
Tréninky, konzultace a poradenství s MBTI®
Certifikace MBTI® Certified Practitioner jsou založeny na směrnicích Americké psychologické asociace (APA) o rozdělení psychologických nástrojů.
MBTI® je omezený nástroj hodnocení a vyžaduje zvláštní kvalifikaci, aby mohl být interpretován ostatním. MBTI® Certified Practitioner – je odborník, který musí být vyškolen v používání a interpretaci nástroje MBTI® a úspěšně splnit přísná certifikační pravidla. Ty jsou důležitá pro zajištění etického a správného použití indikátoru, a také pro osvojení si metod a znalostí pro pomoc klientům v pochopení MBTI výsledků a pro využívání těchto informací v různých oblastech života klienta.
Pokud se přejete získat více informací zavolejte nám nebo vyplňte náš formulář.